Umjetnost
kolovoza 05, 2016Uvijek sam bila štreberica, sposobna nabubati gomilu gradiva i teksta na zahtjev i održavati to znanje u glavi zahvaljujući dobroj memoriji, a ne toliko logici i sposobnosti da izgradim uzročno-posljedične veze i stvorim širu sliku. Pravi proizvod školskog sustava koji kurikularna reforma - s pravom - želi dokinuti, ali to je već neka druga priča. Nakon silnih završenih razreda i škola, tek mi se sa zrelošću i u nekim stvarnim životnim okolnosti, ne tako davno, počelo događati da doista shvatim naštrebanu teoriju, jer je uspijevam povezati s praksom. Razjasnili su mi se tako i Foucault, i Barthes i Derrida, usred situacije u kojima sam prepoznala moment i iščitala ih u novom svjetlu. Najprije moment, pa teoriju. I rekla, vau, to je to.
Jedna takva kolizija moje sadašnje prakse s prošlom teorijom dogodila se prije par mjeseci, kad sam se probudila iz 15-minutnog popodnevnog sna: u daljnjih 15 minuta meditiranja i gledanja u strop dok se ne stropoštam među djecu, razmišljala sam o tome kako sam sad eto malo obnovila razinu energije, ali kako mi navečer, nakon dugog poslijepodneva igranja, kupanja pa spavanja, sigurno neće preostati baš previše da završim prijevod s rokom prekjučer. I onda mi je samo sinuo citat iz literature koju sam čitala dok sam proučavala razloge marginalizacije žena, autorica i umjetnica, u Goetheovo doba. Pa kaže:
Genij mora biti muškarac jer njihova energija i snaga odlazi u stvaranje umjetnosti, dok žena svu svoju kreativnu energiju treba za život.
I totalno sam u udovima i u kičmi i u sljepoočnicama u tom trenutku osjetila koliko mi fizičke i mentalne energije treba da samo ustanem iz kreveta i izguram dan. Dan u kojem ću, osim energična i snažna, biti još i kreativna - ali kreativnost će otići u osmišljavanje i organiziranje života, a ne u stvaranje umjetnosti.
Opsežna literatura iz teorije književnosti, a i sa šireg područja humanističkih znanosti kaže da su krajem 18. stoljeća top filozofi i autori ženu odredili kao biće koje je pod utjecajem svoga spola, a ne uma, biće kojim ravna isključivo priroda - za razliku od muškaraca koji pripadaju kulturi. Verbatim tako. Važeća definicija umjetnosti je da je to nešto što se razlikuje od života,
a žene za stvaranje umjetnosti, kaže, nemaju prirodne predispozicije. Kroz djecu,
kuhinju, obitelj one su toliko inficirane životom
da ne mogu biti umjetnice i nisu sposobne stvarati umjetnost, odnosno
književnost kako ju definira kasno 18. stoljeće. Genij i
umjetnik može biti isključivo muškarac. Ili, riječima jedne od zaboravljenih njemačkih autorica iz Goetheova vremena: nju mori "hladan dah potrebe", dok je on zaokupljen „slatkim cvjetovima srca“.
Čitala sam i pisala ovo, uvjerena da su posrijedi anakronizmi i zablude koje su se, ako ne posve razriješile, onda barem razjasnile u sljedeća dva prosvijećena stoljeća. Nisam zapravo shvaćala o čemu se tu radi i na koji način te spol u današnjem svijetu - kad nam je toliko toga dostupno, destigmatizirano i jasno - može ograničiti. Zapravo ne bih ni smjela pisati spol, jer sve je rod, jer je sve društveni, politički i ideološki konstrukt, i mogućnosti izbora su neograničene, i nema razloga da hladan dah potrebe ne postoji skupa sa slatkim cvjetovima srca i da se oni tako po potrebi izmjenjuju - ili ne - ali ne smetaju jedno drugome, ne danas, to nikako.
Kad imaš djecu, ona su na prvom mjestu. Čak i ako želiš i možeš dobiti svu pomoć svijeta pa možeš uštedjeti neko vrijeme da radiš, stvaraš, dok im netko drugi kuha, hrani ih, presvlači, kupa, uspavljuje i vodi u šetnju, stalno moraš biti tu negdje i na raspolaganju, ne prema svome, nego prema njihovom rasporedu. Osim toga, dogode se promjene koje nisu iskonstruirane, već prilično jednoznačne i konkretne i stvarne, i potpuno van tvoje kontrole: hormoni preuzmu, promijeni se senzibilitet i iskočiš iz tračnica i ne možeš više dati ono što si mogla, ili barem ne na isti način. Mnoge otvorene, osviještene i slobodoumne žene to dočeka nespremne, jer su uvjerene da je imati ili ne imati sve isključivo pitanje odluke i izbora. Marina Abramović je, čini mi se, to ispravno shvatila, i donijela je odluku i izabrala dok se još moglo i dok je kontrola bila u njezinim rukama.
Sebično? Govorimo o umjetnici. Svi umjetnici koje poznam sebični su ljudi, utoliko što su okrenuti sebi i svome radu i ne rasipaju energiju na konvencije, tradicije i održavanje međuljudskih odnosa. Jer to nije samo trošenje vremena, već i gutanje koncentracije i mašte za nekoga tko smišlja i uobličuje originalne ideje i pridonosi općem dobru u društvu. Svi koji su previše zauzeti životom, nemaju vrijeme za umjetnost, i to je logika koju vidim u 18-stoljetnoj polarizaciji spolova i podjeli svijeta na muški i ženski.
Ja nisam umjetnica, samo čitam i gledam njihovu autobiografiku, i još i nagađam kako se osjećaju, ali ono u što sam sigurna je da priča o tome jesu li djeca kočnica za umjetnički rad - i jesu li jedini koji stvaraju dobru umjetnost, a imaju djecu, muškarci (kako to kaže Tracey Emin) - dakle, ta priča ima mnoge dodirne točke s pričom o tome što sve mogu žene i muškarci kad je obiteljski život posrijedi. Zato kažem, ne prvi i ne zadnji put, treba govoriti o biologiji i o sociologiji i antropologiji imanja djeteta, posebno za ženu. Biologija je kostur u ormaru feminizma, ali treba ga izvući na svjetlo dana - ne da ga stavimo na tron, već da ga bolje upoznamo i informiranije se s njime suočimo. Jer u društvu 21. stoljeća ženama je lakše imati djecu i imati svoj poziv/posao i sebe. Ali samo lakše nego u 18. stoljeću. Ne lako, i ne jednako lako kao njihovim partnerima u istoj životnoj situaciji.
Djeca, znam to iz prve (neumjetničke) ruke, donose cijeli niz novih spoznaja i ideja. I nedostatak inspiracije i nemogućnost umjetničkog rada zbog postajanja i bivanja majkom inspiracija je sama po sebi - performans Tanje Dabo Nelagoda, tjeskoba govori upravo o tome koliko je teško umjetnici kad dođe do prekida s umjetnošću, kakva praznina nastaje i kako izgleda povratak - nakon godina iščekivanja trudnoće, a onda i majčinstva. Kroz djecu bolje upoznate sebe, drukčije vidite svijet oko sebe, i oni vam mogu biti nepresušno vrelo inspiracije u raznim žanrovima. Ali to prokleto, fiksno, nerastezljivo VRIJEME. I gubitak kontrole, i nesigurnost reakcije i ponašanja - vlastitog i njihovog - na stranu, ali vrijeme! Nema ga. Ne nastaje, samo nestaje, i zato trijaža mora biti brza i nemilosrdna. I dobro je toga biti svjestan odmah u startu.
0 komentari