Priče s igrališta, vol. 1: KRISTIAN NOVAK
studenoga 14, 2017
Kristiana Novaka ne možete uloviti nigdje. Kad mu ne
dodjeljuju književne nagrade – a to je otprilike jednom mjesečno, onda nastupa
po cijeloj Hrvatskoj. Kad nije na turneji, onda daje intervjue, kad ne radi ni
to, onda predaje na faksu u Rijeci. Ili je na probama zbora.
Po
društvenomrežnim odredištima nije bogznakako aktivan, i dnevni rasporedi znaju
mu biti gusti i katkad nepredvidivi, ali jedno mjesto gotovo nikad ne propušta,
a to je dječje igralište. Slučajno, isto ono koje ne propuštam ni ja. Družimo se tako pored ljuljački i klackalica koliko nam djeca dopuste, ispod tobogana, a nekad i u pješčaniku. Ne stignemo
završiti ni misli, a kamoli rečenice. Angažirani je otac i puno vremena provodi
sa svoje dvije kćeri. I kad razgovaramo, čini mi se da imamo jednake dvojbe i probleme,
ali da on nekako ipak uspije izbalansirati kreativni rad i roditeljstvo.
Htjela
sam ga upitati kako, prvo zato što žudim za receptom, a drugo, zato što ga u
svim tim silnim intervjuima to nitko nikad nije pitao. Kako balansirate
karijeru i očinstvo – to muške autore ne pitaju. Pa sam ja odlučila pitati
njega.
Ulovila sam ga na prepad, nije očekivao pa je u trenu pristao. Još u
vrućem, vrućem svibnju sjeli smo pod suncobran na Trešnjevci, između moga
razvoženja djece po vrtićima i titlanja filma i njegovih ispravljanja
studentskih radova i fotkanja za Vijenac. Prošlo je pola godine, i nisam sto
posto sigurna jer snimalica nije zabilježila, ali mislim da me prvo upitao…
Koja nam je tema?
Pa tema nam je
odrasli razgovor izvan pješčanika. A baš smo bili u pješčaniku kad sam ti rekla
kako sam te slušala u Signaturi na
Hrvatskom radiju i kako je bilo sjajno, a ti si samo odmahnuo rukom i rekao da
stalno vrtiš iste stvari. I onda mi je palo na pamet da te nitko dosad nije
pitao kako pomiruješ taj život s djecom i karijeru. Žene se uvijek ljute kad ih
to pitaju, kažu, a moje muške kolege to nikad ne pitate. Onda ja sad tebe pitam,
kako to ide? Posebno me zanima ovaj kreativni dio – autorski. Jer to nije nešto
što možeš sjesti i odraditi u 20 minuta ili pola sata, koliko imaš između
kuhanja ručka i vrtića. Puno se zvijezda mora poklopiti. A djeca su više
brzokružeći sateliti nego u mjestu trepereće zvjezdice.
Ja sam jako htio obitelj, oduvijek. A budući da smo supruga
i ja dugo bili u sportu, bavili smo se karateom, ona čak do 2013., to je
zapravo odgodilo cijelu priču. Ritam je zahtjevan, puno sati provedeš u
dvorani. Lijepo je, i super je što ti je taj sport, ili bilo koji drugi sport
zapravo nastavak adolescencije. Puno putuješ, puno se družiš, ali odgodi ti
ovaj dio s obitelji. Većina ljudi prestane se aktivno baviti sportom nakon što
diplomira, ali ako imaš dobre rezultate onda se to produži još 3, 4, 5 godina.
Tako da smo i ona i ja istodobno radili i trenirali. I onda ti to odgodi
planiranje obitelji, tako da dobiješ dijete kad si već „unutra“. Ja sam
doktorirao, bavio se ozbiljnim stvarima, projektima. I želio sam to jako, ali
nisam bio spreman da će mi oduzeti toliko vremena.
Sjećam se, kad je Mirna bila trudna, čitali smo te neke
knjigice, i onda smo u jednoj pronašli – baš smo se razveselili – dijete spava
osam sati noću, osam sati je aktivno, i još osam sati sporadično spava, ostatak
vremena. I ja u glavi: fenomenalno! Po noći ću se naspavati, stići ću preko
dana i raditi i odmoriti se, a još ću se malo baviti i djetetom. I onda dobiješ
dijete. Koje znači angažman od 0-24. I onda odjednom, potpuno nekakav novi
ritam i potpuno drugačije planiranje posla. Jer što: ja sam imao priliku pisati
doktorat gdje me nitko nije dirao. Pa sam još napisao Črnu mati zemlu, i cijelo sam vrijeme imao privilegiju prilično
fleksibilnog istraživačkog rada na fakultetu – u smislu da jedan dan možeš
raditi malo manje, a sutradan nadoknaditi.
To je dobar posao za
biti uključen roditelj.
Da. Nitko ti neprestano ne visi nad glavom, ako si
discipliniran, sve to uspiješ riješiti. Črnu
mati zemlu pisao sam tako da bih ujutro sjeo raditi tri sata, pa se onda bavio
stvarima vezanima za faks, i onda još navečer dva sata. E to je bio luksuz! S Ciganinom je bilo malo teže zato što je
Lana već bila tu, i zato mi se oduljilo.
Ali već si imao dobar
dio stvari u glavi.
Imao sam stvari u glavi, da. Kod mene taj dio planiranja
traje dosta dugo. Ma čak ne bih rekao ni da je to planiranje – planiranje zvuči
prestrateški. Više maštanje. Imam nekakav lik koji me užasno zaintrigira pa stavim
par stvari na papir, možda nekakav komadić dijaloga. I onda razmišljam o tome,
to mi se cijelo vrijeme vrti, tako da rad na romanu nije samo kad sjednem i
pišem, već podsvijest stalno radi. Pa mi nešto užasno dobro padne na pamet, ili
u razgovoru s nekim ili kad se vozim u autu. Ali ti trebaš imati dnevno minimalno
dva i pol sata da to staviš na papir, usustaviš, i da od toga konačno nastane
nekakav narativni tekst. U ovoj situaciji mi je jasno da moram iskoristiti
svaku minutu. Prije ne bih ni sjedao raditi ako bih vidio da imam manje od sat
i pol. Sad, kad nađem 15 minuta…
Znam. Napraviš čuda.
To je ono što kažu – opet vezano uz žene, ali to je moja vječna tema – da
poslodavci jako griješe kad marginaliziraju majke, i skeptični su prema
ženama s djecom zbog potencijalnih bolovanja i privatnog života koji će se jako
odraziti na ovaj profesionalni. A to je pogrešno zato što su takve žene mahom
puno učinkovitije jer znaju od jako malo vremena napraviti jako puno. One
zapravo vode projekte na dnevnoj bazi. Puno projekata. Odjedanput.
Da, u životu prije djece, kad god bih nešto dobro napravio,
nikad to nije bilo slučajno, već uz puno rada, pripreme, strategije, užasno
puno promišljanja svega. I sad sam odjednom u situaciji da radim gerilsku
varijantu, hvatam dijagonale, ništa više ne odrađujem onako kako sam prije
mislio da treba. I pomirio sam se s tom situacijom, što mi drugo preostaje?
Ne multitaskam, jer sam se puno puta uvjerio da nisam dobar
u tome. S tim da meni multitasking ne znači da radim 10 stvari, već da radim
dvije. Odvojim poslove: uzmem jedan dan i radim jedno, drugi dan drugo, jer kad
prespavam, resetiram se, i u stanju sam prebacit se na drugi problem. I pomaže
mi to što imam sposobnost da se isključim – ako mi to o čemu se trenutno radi
nije u fokusu, slušam, ali ne čujem.
A jel imaš osjećaj da
ti roditeljstvo promijeni mozak? Ili utrobu barem? Ono što se meni dogodilo
zovem visceralni obrat. U startu je vjerojatno bilo pod utjecajem hormona, ali
onda su, čini mi se, i u mozgu nastupile neke promjene, i ja sam gotovo
prestala čitati beletristiku i gledati filmove, jer izazivaju mi preintenzivne
osjećaje kad je riječ o djeci. Iz toga razloga nisam pročitala ni tvoje knjige
niti sam pogledala predstave. Naravno, nije istina da baš ne čitam, to mi ulazi u opis posla, ali moram se jako usredotočiti
da me teške teme ne slome, i izostaju katarzična, spoznajna iskustva koja sam imala
čitajući teške teme i gledajući filmove prije djece. Recimo, odem u kino nakon
sto godina, gledamo Arrival, prva
scena, žena izgubi kćer. Nisam se oporavila do kraja filma.
Čak ne mora ni biti
ništa tragično u igri - i kad je sretna
priča, nešto me podsjeti na moju djecu i gane do suza. S jedne strane mi je to grozno jer mi je
cijeli jedan korpus umjetnosti uskraćen, a s druge strane, aj dobro, sad
istražujem neka mjesta na koja ne bih došla bez tog svoga visceralnog obrata.
Ali zanimljivo mi je jer se događa protiv moje volje, otkad sam postala majka.
Zvuči poznato?
Ista stvar. Imam puno više empatije, i burnije reagiram na
takve situacije, u filmovima, recimo. Gledao sam Arrival, kužim što hoćeš reći, ista stvar je i sa mnom. Prije bih
gledao takve scene s neke distance. Osjetiš tu povezanost, jer pristao si biti
uz tu priču, ali ovo osjetiš kao da se tebi događa.
Dobro, to je s
recipijentske strane, ali kako pišeš o tome? Ne konkretno o tome, ali o teškim stvarima
– o djeci, o silovanju maloljetnika? Je li ti drukčije to iskustvo, sada, za
razliku od vremena i stanja uma prije djece?
Pa ovako, ja imam potrebu pisati o stvarima koje me duboko
pogađaju, a ne o stvarima koje me zabavljaju. Shvaćam da je i ovo drugo legitimno,
i ja sam konzumiram laka štiva i to mi je zanimljivo, ali sama moja potreba,
moja dvojba koju razrješavam u tekstu uvijek je nešto što me duboko pogađa. Ili
nešto što me duboko pogodilo kad sam bio dijete, u formativnim godinama. Sve
ovo o čemu pišem i u Ciganinu i u Črnoj mati zemli, a i u onom prvom
romanu, to je zapravo ili nešto što se meni dogodilo ili nešto što mi je bilo
blisko, nešto što sam čuo, nešto što sam vidio pa nisam reagirao. To su uvijek
neke dosta jake i dosta negativne emocije.
Jedan tekst ima 300 stranica, drugi 400 stranica, ima tu
puno dijelova, i neke dijelove, kad ih raspišeš – a nisi ni znao da to imaš u
sebi, kao da si ih izvukao iz podsvijesti. I onda osjetiš – to je to! Sam si
sebe raskopao. Zašto to radim, nemam pojma. Baš čitam sjajnu knjigu – The Storytelling Animal. Nije uputa za
pisanje niti za pričanje, nego rasprava o tome kako su nam priče došle. Dakle,
ljudski rod ima sposobnost jezičnog izražavanja, procjenjuje se, zadnjih 50 000
godina, najviše pola milijuna, u tom rasponu, a mi kao organizmi postojimo puno
dulje. Podsvijest ne barata verbalnim znakovima i velik dio našeg mišljenja
uopće nije verbalan, već se mi trudimo prevesti to mišljenje u jezik koji nam
je, evolucijski gledano, došao vrlo, vrlo kasno. Prvo su bile emocije i slike.
I čini se da je psihologija dugo potiskivala tu nekakvu intuiciju, koja postoji,
i prilično je bitna. I čini mi se da onda, kad verbaliziram, i kad to napravim
dobro, da sam nakratko u doticaju s Tim. Iako ne znam što je to, ne mogu to
uhvatiti niti opisati, ali barem preko jezika, povremeno, uspijem. Tada sam u
doticaju s tim dijelom sebe koji djeluje na nekakvoj drugoj razini, a ne na
racionalnoj.
I super je knjiga. I pričaju o djeci, jako je to zanimljivo
– kako djecu ne moraš posebno učiti da pričaju priče; oni sami imaju priče, i
to su vrlo često vrlo brutalne priče.
Kad si već spomenuo
te brutalne dječje priče – čini li se tebi da danas roditelji, recimo u
usporedbi s vremenom kad smo mi rasli, previše štite djecu, od svega? Radiš li ti
to svjesno, ili se prepuštaš? Recimo, hoćeš li svojoj kćeri ispričati da maćeha
Snjeguljicu nije voljela pa je naručila ubojstvo, ili ćeš posegnuti za
cenzorskim škaricama? Ili joj uopće nećeš čitati Grimmove bajke?
Pa ja svoju kćer na neki način još uvijek štitim jer ne bih
htio da se previše boji svijeta. Htio bih da se boji onih stvari kojih se treba
bojati: ceste, auta, djelomično nepoznatih ljudi. Ali ne želim je i ne volim
plašiti, recimo, s policijom. I općenito mislim – to je moje iskustvo, a i
iskustvo o kojem sam imao prilike čitati - da djeca do kraja osnovne škole
dožive više agresije od svojih vršnjaka nego u cijelom životu poslije. I kad mi
je to u glavi, onda želim da što dulje ostane otvorena prema ljudima. Jer
ionako će do kraja osnovne škole naučiti koliko su ljudi bezobrazni, zli, kako
manipuliraju.
Ona, recimo, voli priče o Grljenku – to je čudovište koje stalno
grli svakoga koga vidi. I onda naiđe na neki problem – ne znam točno koji, mada
sam pročitao priču 20 puta - ali na kraju se to izgladi, i on opet sve grli i
svi ga vole. Dok ona voli takve priče, bez previše agresije, to ću joj i čitati.
A kad po njezinim pričama vidim da to ide u drugom smjeru, onda ću se i ja
prilagoditi.
S tim da - i to je naša velika evolucijska baština - djeca
znaju što je zmaj. Oni neće iz priča naučiti da postoji zlo – to dubinski znaju
i osjete. Prvi put kad je gledala neki crtić u kojem se pojavljuje antagonist, moje
je dijete reklo – ovaj nije dobar. Prepoznala ga je po glasu, po facijalnoj
ekspresiji. Ja nisam ništa morao objašnjavati.
Teško je generalizirati,
djeca se jako razlikuju, ali mislim da je pogrešno pristupati im na način da moraš
objasniti svaku sitnicu. Daj im, i oni će iz toga nešto izvući. Roditeljima
često treba puno više objašnjavanja nego djeci. A kad smo već kod objašnjenja
za roditelje, čitaš li puno o nekim aspektima roditeljstva, praktičnim ili
teorijskim?
Čitam, da, ali ni približno toliko koliko moja žena čita. Pa
mi onda ona da pregled.
A zašto je to tako?
Uvijek je tako. Je li ženama danas teže hendlati obitelj i posao nego
muškarcima, vrlo općenito govoreći?
Moja žena je očigledno neki superheroj, samo nikako da to
prizna. Njoj je puno teže nego meni, iz nekoliko razloga. Kao prvo, dok je
dijete jako malo, potpuno je vezano uz nju. Trenutačno zbog dojenja, ali vrlo
vjerojatno su tu još neki razlozi. Mislim da dijete do neke dobi puno više
treba majku. Sa starijom kćeri je sad drukčije, čak mi se čini da sad preferira
mene, moje društvo joj je zabavnije, ali opet, kad joj je teško, kad se zareda
par loših dana, kad je boležljiva, to je uvijek mama. I mama se ne može maknut
iz te pozicije, ona je tu, i to odrađuje.
Drugi razlog zašto joj je teže je zbog branše u kojoj radi. Ona je ekonomistica i radi kao direktorica financija u jednoj
farmaceutskoj firmi. Ja sam u obje svoje karijere mlad. Znanstvenici,
barem u humanistici, koliko je meni poznato, svoj vrhunac doživljavaju kad se
približe pedesetima. Što se tiče pisaca – autora, isto. Tako da ja imam tu
privilegiju da će se kod mene još neke stvari dogoditi, da još imam puno
vremena za učiti i napredovati. U njezinom je miljeu, kako mi je objasnila, potpuno
drukčije. Gdje se pozicioniraš do svoje četrdesete, tu ostaješ. Teško da ćeš
poslije 40. prijeći u, recimo, viši menadžment, ako dotad nisi.
Tu se cijeni
svježina, mladost, ideje, da grizeš, da si ambiciozan.
I da si potpuno na raspolaganju. Vjerujem da se mnoge
uspješne menadžerice zbog tog presinga nisu mogle ni stigle odlučiti na
obitelj, mada su možda i htjele.
Za kreativni,
autorski rad bolje je ne računati satnicu, zar ne? Jednako kao i za kućni rad,
s tim da je ovaj drugi nužnost, a prvi intelektualna stimulacija i zadovoljstvo.
A ni prvi ni drugi ne podmiruju kredite, režije, gorivo u autu, potrošačku
košaricu, manje ili veće luksuze. Pokrene li se kod vas doma pitanje tko više
radi plaćene, a tko neplaćene poslove? I tko je umorniji kad treba preuzeti
djecu?
U našem kućanstvu moja žena zarađuje više od mene. Odluke
donosimo ili zajednički ili njoj prepuštam. Mislim da nikad u životu nismo
povukli pitanje tko više zarađuje. Možda da je situacija obrnuta, možda bih ja
povukao, ona stvarno nije, i uvijek je pokazivala puno razumijevanja za moj
rad. Kad bih sjeo tri sata i ona bi pitala, što radiš, ja bih rekao, pišem. E
sad, to 2017., kad sam se ipak na neki način etablirao, nešto znači. 2012. nije
značilo ništa. To je mogla biti knjiga bačena u bunar, četiri godine bačene u
bunar. Čak i ne s te financijske strane. Ali opravdanje moga književnog rada je
kad knjiga dobro prođe kod kritike i publike. A ishod je uvijek neizvjestan. I
ne ovisi isključivo o autoru.
A da je situacija
obrnuta, da si ti taj koji ima konkretan posao, više zarađuje, misliš da bi
pitanje satnice, uloženog i dobivenog, konkretnog i apstraktnog bilo na tapetu?
Nadam se da bih u obrnutom slučaju bio jednako velika faca
kao moja žena.
Vidim, zapravo, da ne
stavljaš ljude, stvari i pojave u muško-ženske i rodno-spolne kategorije.
Ne. Nikad i nisam. Mene su odgojile tri žene – baka, sestra
i mama. Od 7 nadređenih od 2005. 6 su bile žene. I što se mene tiče, neka tako
zauvijek bude, nemam nikakav problem s tim. Jako dobro funkcionira.
A odgoj kćeri? Odgoj
žena u Hrvatskoj? Imaš neke stavove o tome?
Čini mi se da je puno represivniji odgoj muške nego ženske
djece. I da se pred mušku djecu postavljaju baš jako visoki zahtjevi. Budi
muško, ne smiješ plakati, moraš ovo i ono. I definitivno pokušavam kćerima pokazati
da ona kao žena nije određena da kuha, pere i obavlja kućanske poslove. Ja
često kuham, često perem. To je bitno primjerom pokazivati. Jako se trudimo da
ona ne vidi razliku u obvezama koje imaju muškarci i žene.
Zadovoljan sam i kako to u vrtiću funkcionira. Naše su tete
sjajne, nema vidljivih podjela niti promicanja rodnih stereotipa. S jednom sam
dugo razgovarao na tu temu, čitao sam neki članak. Ja, recimo, mislim da dečki
i cure nisu isti, da se njihovi primarni interesi razlikuju – mada ne možemo
nikako govoriti o homogenim situacijama. Imamo nekakav nazovi-centar, muško i
žensko, i onda cijeli spektar oko njih. Osim toga, djeca prolaze kroz razne faze.
Moja kći se u nekoj fazi igrala samo s autićima. I to je u redu. Ali ta teta mi
je pričala kako imaju u vrtiću kutić u kojem su kuhinja, dnevni boravak, lutke
i slično, i imaju kutić s autićima i „muškim“ igračkama. I onda imaju princip
da djecu puste da se igraju gdje hoće. I nije da su dečki samo u jednom, a cure
u drugom kutu, već se miješaju, ali prilagođavaju ta okruženja sebi. Kad
djevojčica dođe u „muški“ dio, ona ga modificira na način da uključi odnose u
obitelji, a ovi pak u drugom kutiću uzmu tavu i od nje naprave pištolj.
Da, postoje studije
vezano uz to, ali puno ovisi o načinu postavljanja pitanja u istraživanjima i o
očekivanjima, kako istraživača, tako i društva. Recimo, u ovoj situaciji se
može kao problem postaviti i sama činjenica što postoje „muški“ i „ženski“
uređeni kutci. A tu je još i pritisak vršnjaka i dinamika grupe koji nisu
zanemarivi. Ima sjajna knjiga koja račlanjuje znanost iza tih spolno-rodnih
razlika, zove se Delusions of Gender, a
autorica je psihologinja Cordelia Fine.
To je publicistika koju ja čitam dok lijepa
književnost čeka neke bolje dane ili drukčije obrate. Kako ti stojiš s
čitanjem? U kontekstu ove naše teme, spajanja očinstva i autorstva, jesi li posegnuo
za hvaljenim Knausgaardom i Mojom borbom?
Knausgaarda ću sigurno cijelog pročitati, jednoga dana kad
svi budemo lijepo naspavani i posloženi. Sad čitam jako, jako malo. Trenutačno mi
samo raste hrpa knjiga koje čekaju na čitanje, i povremeno je čeznutljivo
gledam dok mi svu pažnju zaokupljaju ove moje dvije male. Ali jedan dio mene
sluti da će doći dan kad ću se moći baviti tom hrpom, a možda čeznuti za ovim
vremenom kad sam im toliko potreban.
Fotke: FB profil Kristiana Novaka
1 komentari
Moj bivši muž i ja prekinuli smo prije godinu i dva mjeseca i bila sam u šestom mjesecu trudnoće. Oboje se volimo i to je za mene bio šok i stvarno mi je slomilo srce. Pokušao sam ga nazvati i obje su linije bile isključene. Pokušala sam doći do njega na društvenim mrežama, ali on me uklonio s njih. Pokušala sam doći do njegovih roditelja i rekli su mi da je njihov sin rekao da me ne voli i da me ne želi vidjeti i da ne znaju što nije u redu. Plakala sam i plakala svaki dan jer sam ga jako voljela. Sve dok nisam rodila i beba nije napunila godinu dana, nisam mogla vratiti svoju ljubav. Opet sam bio zbunjen. Ne znam što da radim, a ostala sam i bez posla, a nemam novaca za brigu o bebi. Bila sam jadna u životu pa sam plakala svojoj sestri i ispričala joj svoj problem i rekla da zna za snažnu čaroliju koju je bakao dr. Apata koji joj je pomogao kada nije mogla zatrudnjeti. Kontaktirala sam ga putem e-maila i on je rekao da će mi pomoći i rekao mi je da je žena stavila urok na mog muža i rekao da će mi pomoći da razbijem urok kako bi mi se moj muž vratio zauvijek i da će biti moj. Za mene je bilo veliko iznenađenje da se dogodilo sve što je rekao. Muž mi se odmah vratio i rekao mi da mu oprostim. Puno hvala ovom moćnom i istinskom čaroliju. Molim se da poživi dugo i da više obavlja svoj divan posao. Ako imate problem koji vas muči u životu, obratite se ovom moćnom igraču čarolija! On vam može pomoći. Neće vas iznevjeriti, možete ga dobiti putem gmail adrese: drapata4@gmail.com ili putem njegovog vibera / whatsappa: (+66 81 302 8552)
OdgovoriIzbriši