Što je empatiJA bez JA

studenoga 11, 2019

Čitanje razvija empatiju, to već pjevaju i ptice na grani. Barem u mome susjedstvu. Samo što nisam skroz sigurna – i o tome često u zadnje vrijeme razmišljam -  da ptice točno znaju o čemu pjevaju, i da su im sve riječi u toj rečenici poznate.

Već je i sama riječ „čitanje“ kompleksna ako pod njom podrazumijevamo samo poznavanje slova i načina na koje se ta slova spajaju u riječi, a riječi u rečenicu. A „empatija“ je posebno problematična: čini mi se da je to jedna od onih buzz-riječi koje toliko samorazumljivo zuje oko nas da svi mislimo da smo ih dužni poznavati. Pa se ne usudimo pitati koji je točno opseg njihova značenja. A ako neka pitanja ne postavimo dovoljno rano, ne postavimo ih nikada.

Štreberski uvijek volim krenuti od literature - što faktografskije, to bolje – zato mi je rječnik bio i ostao jedna od najdražih knjiga. A u njemu piše da je empatija sposobnost razumijevanja osjećaja i ponašanja druge osobe, i – što je još važnije – sposobnost da se uživimo u tuđe emocionalno stanje, posebno ono neugodno.

Iz životnog iskustva mi se pak čini da se empatija često brka s emocijama i emotivnošću. A jedno može vrlo lijepo postojati bez drugoga. Recimo, Marinko može biti jako emotivan dječak, kojega pogode intenzivna iskustva i koji suzama reagira na neugode koje mu se događaju. A istovremeno, može biti potpuno nesposoban uživjeti se u ulogu druge osobe – zamisliti kako bi se on osjećao da mu netko kaže da je bezveznjak koji nikad neće imati lijepu pernicu, ili da mu skrije tenisicu, ili da mu ukrade novce.

Ne znate o čemu ja to, i kakav sad pa Marinko? Znači da niste čitali Japajapca. I to je super, jer onda vam mogu reći zašto tu knjigu – preciznije, slikovnicu – trebate i pogledati i pročitati.



Dok nisam sama pročitala o čemu je priča, mislila sam da je naslov Japajajac. Nije da ni to nema smisla, ali Japajapac puno bolje zvuči. I ne samo bolje, nego stvarnije. Doista biste mogli povjerovati da u nekom šumarku skrivenom postoji pleme pod tim imenom. Jer, postoji.

Japajapci su mala i još manja bića, veličinom usporediva s pčelama, bubamarama i tek propupalim gljivama, ali inače fizionomijom potpuno nalik djeci. Žive u Japajapačkoj šumi, nezgodno smještenoj nadomak smetlišta – ali to im ne smeta previše. Kuhaju, pjevaju pjesme i imaju Margaretu za šeficu. Margareta zna sve o njima: bili su sebični i svojeglavi, uvjereni da su najveći i najbolji na svijetu, i zato su se morali smanjiti. Da shvate da je sve stvar perspektive.

Tako se i naš spomenuti Marinko našao u šumi Japajapaca. On ima 7 godina, ide 1. razred i sav je jedan veliki JA. Upoznajemo ga usred njegove JA-priče, i usred čarolije – svaki put kad kaže JA, malo se smanji. Na kraju svoga predstavljanja, od samog početka slikovnice do, negdje, četvrte stranice, Marinko je već toliko puta izgovorio osobnu zamjenicu za prvo lice jednine da je dogurao do veličine mrava, i morao se silno potruditi da ga ne zgaze mnogobrojni gigantski prolaznici na ulici.
Spasio se kad se planinarski uzverao na warholovsku limenku smeđeg graha, na njoj se smjestio kao King Kong na vrh Empire State Buildinga, i otplakao dva jezerca suza.
To je bilo prije negoli su ga pokupili – skupa s limenkom – i odvezli na smetlište, upravo ono pored šume u kojoj žive Japajapci.



Zaboravila sam spomenuti da se mali Japajapci koji su dospjeli u šumarak tamo odlično osjećaju. Mogu sve, ne moraju ništa, i neki bi htjeli zauvijek ostati, dok nekima drugima strašno nedostaju roditelji. Marinku, na primjer – jer on je osjećajan dječak. Koji lekciju iz suosjećajnosti – dakle, rečene empatije – tek treba naučiti: zašto je bitno misliti i na druge (on, ona, oni), a ne samo na sebe (ja, ja, ja).

Mada podržavam i prakticiram ideju da u prikazima slikovnica treba biti spojlera – jer prikazi su za roditelje, koji većinom žele znati kakve poruke nose slikovnice koje će djeci čitati – nekako mislim da ću ovaj put preskočiti točan rasplet situacije. Reći ću vam samo da su uključena dobra djela, čarobne fritule, jedna super pernica, tenisica i jedna ne nužno benigna procedura s kasicom prasicom.

Maštovitu priču koja educira, a ne docira napisala je Silvija Šesto. Ona je od malobrojnih autora i autorica na našoj sceni koji s djecom razgovaraju na jedini način na koji je, čini mi se, dijalog u kvalitetnoj književnosti uopće moguć: percepcijom djece kao intelektualno ravnopravnih bića, čitatelja sposobnih za vlastite interpretacije. Takav odnos prema književnosti ne zahtijeva samo autorsku vještinu, već  i hrabrost da pustiš vlastiti tekst u svijet, i odustaneš od kontrole svih njegovih značenja.

Silvija Šesto je, dakle, hrabra, i sipa priče iz rukava s lakoćom koja me oduševljava, ali i ljuti jer ostavlja - pogrešan - dojam da je pisati lako, posebno pisati za djecu.  Čini mi se da svi koji njezine tekstove prenose u druge žanrove nemaju pred sobom težak posao: ona pripremi elemente svijeta koji je prekrasno prispodobiv, i koji – uz kozmetičke preinake – može funkcionirati u raznim medijima. Japajapac bi podnio i nešto kraći tekst, ali zbog dramskih elemenata i dinamike toliko se dobro čita naglas da opravdava uredničku odluku da škare ipak ostanu u ladici. 



Nije uvijek slučaj da dobar tekst nađe odgovarajućeg ilustratora, ali ovdje su se silnice poklopile, odnosno idealno nadopunile paralelnom pričom Tomislava Zlatića, s retro-štihom koji bi ponajviše roditeljima mogao biti neodoljiv. Čula sam sad već više puta da neki ilustratori smatraju da bi vizualni dio u slikovnici trebao biti u službi teksta. Ne znam bi li se Tomislav Zlatić izrijekom s time složio, ali čini mi se da njegove slike slijede tu logiku: on tekst Silvije Šesto krasno prati, na momente zaokružuje i likovno produbljuje. I što je najbolje od svega, duhovito komentira. 

Mada voli detalje i bez problema napuči cijele duplerice, odlično radi s praznim, bijelim površinama koje tako stavlja u funkciju priče: na početku slikovnice, kad Marinko najviše japajapa, sve je oko njega bijelo i prazno, i on je doista fizički centar svemira jedne stranice. Ali kako se priča i njegov lik dalje razvijaju, kako on sam pušta sve više ljudi i pojava u svoj život, na stranicama je sve više boja, linija, likova. To posebno vidljivo u Japajapačkoj šumi, u kojoj vlada pravi dječji kaos: legići i kockice za Čovječe minglaju s mahunarkama, šumskim jagodama i gljivama (jestivima i onima koje su jestive samo jednom). Ilustrator se znalački igra i često zanemarenim prostorima fizičkih gabarita slikovnice, koje je također moguće integrirati u ilustraciju: promotrite samo gdje se Marinko skrio kad je odlučio detonirati svoju prasicu kasicu!

Osim smisla za humor i retro-smisla za prošlost, ilustracije pokazuju i osjećaj za sadašnjicu: zaigran i ironičan, a možda i jako realističan - ovisi o čitatelju, tj. gledatelju. Marinko je po smislu za frizuru i modu pravi hipsterski pomladak. Dok se na ulici mravasto probija prolaznicima-divovima između nogu, ne možete u toj vrevi ne zamijetiti ženu u borominama i modno osviještenog muškarca golih gležnjeva. Jednako duhovite, zabavne i gotovo dirljive elemente prepoznavanja donosi scena s tipičnog stubišta, pred stanom obitelji Smuđ, a tu je i prepoznatljivi nered dječje sobe, s obaveznom jednom čarapom kraj uzglavlja i miksom plišanaca i igračaka koje više kao nisu za sedmogodišnjake, ali netko ih odbija proslijediti dalje. Možebitno mama. 

Japajapanje je simptom današnjice, a ponajviše onoga njezinog dijela u kojemu odrasli osiguravaju djeci kraljevski tretman, delegirajući im moći i ovlasti s kojima djeca ne znaju što bi, i zapravo ih ni ne žele.
I mada se JA spominje bezbroj puta i u različitim kontekstima, ne bih nužno rekla da je ovo slikovnica o egoizmu - iz jednostavnog razloga što taj pojam opet vraća ego - vlastito JA - u narativni fokus.
Ovo je prije slikovnica o nužnosti empatije, koja i za odrasle ima važnu poruku: s empatijom se ne rađamo, ona se odgaja, i na primjerima uči. Najbolje na primjerima iz vlastitog života - ali slobodno ih nadopunite primjerom iz ove slikovnice.

You Might Also Like

3 komentari

  1. Posebno hvala dr. Agbazara za POVRATAK moje voljene u roku od 48 sati. Nemam što drugo reći osim da vam zahvalim i da vam kažem da sam sretna .. Moj ljubavnik se prema meni ponaša bolje i većinu svog vremena provodi sa mnom sada govoreći koliko me voli kao i uvijek .. Ako Imate problema s voljenim kontaktom dr. Agbazara putem e-maila: ( agbazara@gmail.com ) ili WhatsApp ( +2348104102662 ) jer je on rješenje svih problema u vezi

    OdgovoriIzbriši
  2. Pozdrav, želim podijeliti svoje prekrasno svjedočanstvo. Nakon što sam godinama bio u vezi s mužem, raskinuo je sa mnom, učinio sam sve što je bilo moguće da ga vratim, ali sve je bilo uzalud, toliko sam ga želio zbog ljubavi koju imam za njega, molio sam ga sa svime, davao sam obećanja, ali on je to odbio. Prijatelju sam objasnio svoj problem i ona mi je predložila da se radije obratim čarobnjaku koji bi mi mogao pomoći da dam čaroliju da ga vratim, ali ja sam tip koji nikad nije vjerovao u čaroliju, nisam imao izbora nego da ga isprobam, poslao sam e-poštu kotača pravopisa, a on mi je rekao da nema problema da će sve biti u redu prije tri dana, da će se moj bivši vratiti meni prije tri dana, bacio je čaroliju i iznenađujuće je drugi dan, bilo je oko 16 sati. Bivša me zvala, bila sam toliko iznenađena, odgovorila sam na poziv i sve je rekao da mu je toliko žao zbog svega što se dogodilo da je želio da mu se vratim, da me toliko voli. Bila sam tako sretna i otišla sam k njemu tako smo ponovno počeli sretno živjeti zajedno. Otada sam obećao da ću svima koji znam da imaju problema u vezi biti od pomoći takvoj osobi upućujući ga ili jedinog pravog i moćnog kaluđera pravopisa koji mi je pomogao u rješavanju mog problema. email: babaidadawiseman01@gmail.com
     možete mu poslati e-poštu ako vam je potrebna njegova pomoć u vezi ili bilo kojem drugom slučaju.

    Ljubavne čarolije
    Zaradite dobar novac ili osvojite lutriju.
    Postići uspjeh u poslu.
    Duhovni problemi.
    Osvojite sudski slučaj.
    Potražite svog životnog partnera.
    Nabavite dobro plaćen posao.
    Steknite kontrolu nad svojim brakom.
    Primite uslugu i steknite privlačnost od ljudi.
    Vratite izgubljeni novac.
    Liječi vas od svih bolesti. i izlječivo i neizlječivo.
    Riješite probleme trudnoće i blagoslovite ih s bebama itd ...

    Obratite se ovom velikom čovjeku ako imate problema s trajnim rješenjem
    putem babaidadawiseman01@gmail.com
    WhatsApp: 2348136951551
    Viber: 2348136951551

    Zahvali mi poslije

    OdgovoriIzbriši
  3. Pozdrav svima, ovo je moje svjedočanstvo o dobrom djelu dr. Fasoya koji mi pomaže, ja sam Grace iz Italije. Žao mi je što sam to stavio na mrežu, ali morat ću to učiniti od strane svjetskog prvaka za čaroliju koji je vratio mog muža koji je otišao Posljednje 3 godine, napokon sam upoznala ovog čovjeka na blogovskoj objavi jednog od klijenata za pomoć, muž mi je dao sve znakove da ima veze, ali ja sam odlučila živjeti u poricanju i ignorirati ih. Loše se odnosio prema meni i prestao mi je pokazivati ​​ljubav i naklonost koja me u prvi plan zaljubila u njega

    objasnio sam mu sve, a on mi je pričao o urotu za čaroliju za kojeg je čuo i dao mi je adresu e-pošte da napišem čarobnjaku da mu kažem moje probleme. U samo 2 dana, suprug se vratio kod mene, ja sam želim reći hvala ovom istinitom i iskrenom čarobnjaku, gospodine sve što ste mi rekli da se dogodilo i hvala vam gospodine. Molim vas želim reći svima koji traže bilo kakvo rješenje za svoj problem, savjetujem vam da ljubazno konzultirate ovo pravopisac, on je stvaran, moćan je i što god da nam čarobnjaci kažu da će se dogoditi, jer sve što mi je čarobnjak rekao, dogodilo se s njim. Molimo ga kontaktirajte ga na njegovu adresu: E-adresa je (Fayosasolusionhome@gmail.com) ili izravno na aplikaciji Whats-app +2348151918774

    OdgovoriIzbriši

PRATITE ME NA FACEBOOKU

PRATITE ME NA INSTAGRAMU