Preventiva

listopada 10, 2013

U medicini je preventiva sve. Preventivni pregledi spašavaju živote, a da živimo u nekoj manje-banana i više-uređenoj državi spašavali bi i zdravstveni sustav i gospodarstvo. U mnogim je segmentima života doista bolje spriječiti nego liječiti, mada sam uvjerena da je to prvi smislio onaj (ili ona. ili su smislili skupa) koji nije spriječio pa je liječio, pa pretpostavio da je ona druga propuštena opcija bila lakša jer ova prva je jako teška. Ali od naknadne pameti malo praktične koristi. Hvala Bogu da ćemo teoriju uvijek imati.

U roditeljstvu pak, iz moga iskustva, od preventive nema ništa. Barem u njegovoj početnoj fazi. Ne vrijedi pokušati ne liječiti jer teško možeš spriječiti. Ako rečeno ima nekog smisla. Iz moga iskustva. Moguće da je spriječiti loš odabir glagola: bolje bi bilo reći da ne možeš preduhitriti u svoju korist. U smislu, riješiti nešto sad da ti je lakše poslije ili nešto komotno kod kuće da ne moraš nekomotno vani. Jedno-, dvo-, tro- i višemjesečno, za sad ispodjednogodišnje dijete ima svoj ritam i najmirniji si zapravo ako ga slijediš i odgovaraš na potrebe u trenutku u kojem se javljaju, a ne u trenutku u kojem kao roditelj misliš da bi se mogle javiti.


Naslutila sam da je tako prateći obrazac prvih presvlačenja: koliko god se ja trudila postaviti gaze i pelene na strateška mjesta, skinuti dijete od glave do pete da ne pokaka mene kompletnu i sebe djelomičnu, uvijek bi na kraju dana imala mašinu manje ili više zaflekanog veša. Ona bi pronašla način. Da se olakša i usput meni oteža.



Ili, spremamo se van između hranjenja. Dok karavana krene s mjesta A i razapne šator na mjestu B, znam da ću, taman kad je vrijeme za moj predah i zasluženu kavu, morati nju hraniti, podrigivati i presvlačiti. Pa sam par puta lukavo htjela obaviti sve to prijevremeno, da sam mirna. Čak je u nekoliko navrata izgledalo kao da bi moglo upaliti: ta ne odbija ponuđenu hranu, posebno ne sisu, jer sisa nije samo hrana. Ali mlijeko jest hrana, i piće. Pa bi se u toj situaciji prejela, i prenapila - jer je bilo prijevremeno - i ekspresno riješila viška. Po sebi i/ili meni, i toliko o pojednostavljivanju stvari. Onda ja usput, kad joj već skidam odjeću, presvučem i pelenu da ne moram čim dođemo do mjesta B. Ali naravno da moram i čim dođemo tamo jer uslijedi istovar. U skladu s bebinim rasporedom, moj ko fućka.

Preventivna djelovanja, osim što mogu biti jalova, mogu stvoriti i neke navike kojih se, pričaju mi - ja ne bih točno znala - teško riješiti. Recimo situacije kad se dijete vozi u kolicima i miruje, spava ili gleda oko sebe. Pa vi, čim sjednete, u strahu da ne podivlja, počnete tresti kolica da ne zaplače. A još nije zaplakalo, a kad će i hoće li, ne zna se. Ili kad pretpostavite da će zbog jednog cmizdrenja u ogradici tj. onom kućnom kakoligavećzovete vrtiću danas, dijete i sutra mrziti biti u tom zatvoru pa ga više nikad unutra ne stavite jer ste loša majka (ili otac) ako vam je dijete iza ograde. 

I nekako sam došla do poučka o prevenciji u majčinstvu i roditeljstvu: reagirajte na ono što jest, a ne što bi moglo biti. I ne skačite odmah, već dajte djetetu priliku da se predomisli. A i inače, pratite dijete i frustracije će biti manje, a živaca više. Odustanite od bilo kakvog planiranja, stavite se na danonoćno raspolaganje i bit ćete okej. Možda.

You Might Also Like

0 komentari

PRATITE ME NA FACEBOOKU

PRATITE ME NA INSTAGRAMU