Konzum

listopada 01, 2016

Nerado kupujem u Konzumu. Danima kad sam raspoložena za eufemizme. Ostalim danima mrzim kupovati u Konzumu. Više traje čekanje pred blagajnom nego ne znam koliko ekstenzivna kupnja.
Onda ti penzioneri i brojanje lipa i spore blagajnice, koje mrzim i onda mrzim što ih mrzim jer nisu oni krivi. Ni blagajnice ni penzioneri. Onda radije ne kupujem u Konzumu.

Ali neki dan sam kupila, pet artikala, i čekala 15 minuta. I kad sam napokon došla na red, rezignirana mi je teta Konzumpluskarkarticu?Imateštositno?Trebavrećica? u istom tonu, jednako rezignirano, uputila pitanje: Curica ili dečko? Molim? Kakva su to pitanja?! Nisam trudna, a i da jesam... A onda je ona dodala: Starvoz ili Frozen? Ahaaa. Znate, rekla sam joj, ima curica koje vole Star Wars. A ona čak nije niti okrenula očima, nego mi je njima poslala jednu svoju rezigniranu strijelu, u stilu, jebote što me piliš radim za dvije i pol i nisam sjela cijeli dan, rekli su mi što ću pitati i to je to.

I ja sam uzela svojih pet artikala i krenula van, i nakon tri koraka preda mnom su se otvorila dvokrilna vrata oblijepljena Starwars i Frozen porukama i plakatima, s popratnim sloganima koji su POSVUDA - osim na tim vratima, u brošurama, u tiskovinama i na Internetu, možda i na TV-u (ne gledam pa ne znam), a sigurno na Youtubeu. Vaderov unuk poziva DEČKE da "zavladaju galaksijom", a Elza i Ana pozivaju curke da "osjete čaroliju".



Teta u Konzumu nije imala loše namjere kad me pitala hoću li ženske ili muške sličice, ali to uopće nije bitno. Nitko ih nema, te loše namjere, ali uglavnom zato što svi djeluju bez razmišljanja. I u tome je problem. Vidite, ja bih nekad stvarno voljela da ne vidim sve te stvari. To je jako puno glasova u mojoj glavi, i često sukobljenih ideja i uvijek kontradiktornih ideologija. Obraćaju mi se direktno, nekad u slici, nekad u tekstu, i ono što ja sad želim jest forvardirati neke od njihovih glasova vama. Da meni bude lakše. Što više ljudi nauči razgovarati s porukama, primarno reklamnim, koje nas okružuju, veća je mogućnost da će nas više reagirati i da će to utjecati na one koji poruke smišljaju. Pa da ćemo na kraju - možda možda možda - jednom imati rodno osjetljivo oglašavanje, posebno za one koji su reklamne spužve. Posebno za djecu.

Koraci i pomaci koje treba učiniti su tako minimalni, i nemaju nikakvog utjecaja na ono što je kompanijama poput Ikee i Agrokorova koncerna u krajnjoj liniji najbitnije, a to je profit. Starwars ili Frozen, upitnik, i točka. Bez sugestije da vam treba muški spolni organ da vladate svijetom, a ženski da osjećate. Od najmanjih nogu. Koliko god se pretjeranom takva izjava činila, nisu spolni hormoni i arhitektura mozga ono što na kraju učvrsti naše navodno rodno uvjetovane izbore, već reklamne kampanje poput ove Konzumove - i naizgled bezazlena, ali visokosugestivna pitanja koje tristopedeset puta dnevno ponovi svaka od žena za blagajnom. Starvoz ili frozen, dečko ili curica? I osoblje u Muelleru kad kažete da želite zamotati dar. I tete u našim vrtićima od kojih sam već više puta čula: Takvi su vam dečki. Takve su vam curice. Plavo-ružičasti svijet. To se sve taloži i slaže, i na kraju postane ono što se na engleskom zove self-fulfilling prophecy, a na lošem hrvatskom prijevodu, samoispunjavajuće proročanstvo.

Male spužve upijaju ono što vide od svojih roditelja, odgajatelja, prijatelja u vrtiću i okoline, s plakatima oblijepljenih ulica i s televizije, i tako grade svoj svijet. I kako taj svijet može biti imalo bolji, imalo drukčiji, ako ja čitam u faksimilima tekstova iz 1900. godine istu stvar koju u listopadu 2016. vidim na Konzumovu jumboplakatu: "Žene bolje osjećaju, muškarci upravljaju bolje."

Moja kćer je iz najdivnijih pobuda na kraju dobila Frozen-paket na poklon. Voli Frozen jer Frozen zna, zato što Frozen svi znaju. Sve curice u vrtiću. I njezin brat doma. Ali ja kad slučajno uletim u Konzum onda uvijek uzmem Starwars. Ne toliko iz inata, koliko iz edukacije. Mora znati da galaksije nemaju spol, i da možda nose jednako zanimljive priče.

You Might Also Like

0 komentari

PRATITE ME NA FACEBOOKU

PRATITE ME NA INSTAGRAMU